Maple trees, thanksgiving, turkey en gezelligheid! - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Rosanne Marlou - WaarBenJij.nu Maple trees, thanksgiving, turkey en gezelligheid! - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Rosanne Marlou - WaarBenJij.nu

Maple trees, thanksgiving, turkey en gezelligheid!

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

09 Oktober 2012 | Canada, Hamilton

Precies 2 weken geleden was ons laatste verslag. In de tussen tijd hebben we weer een hoop nieuwe mensen ontmoet, weer wat meer van Canada mogen zien en heel, heel veel gegeten (daarover later meer).

Op dinsdag 25 september hebben we heerlijke Hollandse Boerenkool gegeten, met echt rookworst uit de Dutch Toko. Héérlijk!

Om meer mensen te leren kennen en ook geestelijk te kunnen groeien, hebben we besloten om naar College and Career te gaan. Een gespreksgroep met heel veel verschillende soorten mensen, vanaf een jaar of 20 denk ik. Soms is het best lastig om te volgen, veel Bijbelse termen kennen wij niet in het Engels. Maar het is zeker wel interessant!

Om in de Bijbelstudie sferen te blijven, woensdagavond zijn we naar de kerk geweest. Ref. DeJong gaf handvatten hoe je een Bijbelstudie kon doen. Dit was erg leerzaam. Rosanne herkende de “methode” al maar toch even goed wel leuk om met een gemeente het nieuwe kerkelijk seizoen zo te beginnen.

Donderdag was weer een stagedag op de Timothy School. We merken langzaamaan dat we steeds meer onze draai beginnen te vinden en steeds wat zekerder worden over ons Engels.
We zijn uitgenodigd om ’s avonds te gaan eten bij Kirsten, een super gezellige avond met veel Nederlands gebabbel.
Het blijkt dat de Canadezen die Nederlands kunnen ook graag Nederlands met ons willen praten en dat is natuurlijk ook veel makkelijker voor ons.

Vrijdag is Rosanne op de mountainbike naar Lake Ontario gefietst. Veel gezien, heel veel foto’s gemaakt en zelf schildpadden op de foto kunnen zetten.

Zaterdag was onze eerste Thanksgivingdiner. Early bird Henriëtte (de kalkoen) was heerlijk! Veel traditionele dingen gegeten die echt bij Thanksgiving horen zoals aardappelpuree, cranberrysaus en stuff (de vulling van de kalkoen).
Na het eten spelletjes gespeeld, een Bijbelquiz is toch best lastig met 4 dominees (in wording) erbij.
Hints was meer iets voor ons. Al is het toch best lastig om Dora uit te beelden.

Zondag werden er 4 kinderen gedoopt in de kerk. De kinderen worden hier gedoopt als ze ongeveer 3 weken oud zijn. Het zijn dus echt nog hele kleine hummeltjes daar voor in de kerk.
Na de kerkdienst hebben de Gunninks ons een rondritje gegeven door het buitengebied van Hamilton. Het was zo lekker om ook eens iets anders te zien dan huizen.

Maandag was weer een gewone stage dag.

Dinsdag wilde ik er heel graag even uit. Ik ben het pad gevolgd wat ik zondag gezien had. Het was heerlijk! Geen herrie, geen stank van fabrieken of auto’s. Alles is erg droog hier dus de slootjes en kleine waterverloopjes staan droog. Ondanks dat was het toch een mooi ritje en heb ik even lekker langs de boerderijen kunnen fietsen.

Woensdag was er post uit Nederland. Een mooi ingepakt cadeautje! Allerlei leuke dingentjes van thuis. Zo voel je je toch wel weer wat meer thuis hier.

Donderdag was weer een stagedag. Na schooltijd hebben we een staffmeeting bij gewoond. Met zo’n groot team (ong. 24 mensen) is het ook lastig vergaderen. De school heeft veel commissies en iedere commissie kon wat vertellen.

Vrijdag hebben we serieus aan school gewerkt. Dat was ook wel tijd ook. We hebben best veel tijd om aan school te werken maar het valt toch best wel tegen om ook echt aan school te werken. Maar ach dat heb ik thuis eigenlijk ook. Er zijn zoveel andere leuke dingen om te doen.
Om toch nog even de deur uit te gaan zijn we ’s avonds met de bus naar een grote winkelcentrum geweest. Roos heeft nog wat leuke prulletjes gekocht maar verder bleef het gewoon bij heel veel kijken.

Zaterdag was een druk maar super leuke dag. We zijn de dag begonnen bij Jenn, een brunch om haar nieuwe huis in te wijden. Heerlijke typisch Canadese dingen gegeten. Maarrr er waren ook echte Nederlandse pannenkoeken! Lekker, lekker! Snel naar huis gefietst want ’s middags zijn we met Dorothy en Kris naar een fair geweest. Wat was het leuk om weer even uit de stad te zijn. Ik voelde me helemaal thuis. Trekkers, koeien, maïs en nog veel meer boeren dingen. Ook leuk om andere Canadezen te ontmoeten. De mensen zonder Nederlandse achternamen.
Een gedeelte van de fair is ook een soort kermis. Waarschijnlijk was het voor een aantal gezinnen echt een dagje uit want ze liepen met hele A4’tjes vol coupons die je nodig hebt voor de attracties.
Ook hele mooie maple trees gezien. Wat zijn ze mooi rood. We kregen zelfs een uitleg over het maken van maple syrup. Ben nu toch wel erg benieuwd hoe het smaakt.
’s Avonds onze tweede thanksgivingdiner, dit keer met de Gunninks. Erg gezellig deze keer wat andere salades maar weer turkey en cranberrysaus.

Zondagochtend naar de kerk. Er preekte een dominee die werkt in Papua Nieuw Ginea. Na de dienst vertelde hij over zijn werk. Wel erg indrukwekkend om te zien hoe het Christelijk geloof daar groeit.
’s Middags even heerlijk relaxen zodat we om 3 uur weer naar de kerk konden. We werden opgehaald door Marise. Na de kerkdienst stond ons een 3e thanksgivingdiner te wachten bij de familie Visser. Zij komen oorspronkelijk uit Nederland maar zijn verhuist naar Zuid Afrika en daarna naar Canada. Het blijkt dat ze nog erg veel mensen kennen in Nederland.
Na het heerlijke eten, dit keer naast turkey ook ham, hebben we gezongen. Wat een muzikale familie! We hebben Als een hert dat verlangd naar water in het Zuid Afrikaans gezongen. Het lijkt toch wel erg op elkaar!

Maandag zijn we uitgenodigd om met de familie Winkel op te trekken. We zijn ’s middags naar een natuurpark geweest. Er zou een prachtige waterval kunnen zijn als het er niet zo droog was. Nu kwam er dus maar een klein straaltje vanaf. Wel is de natuur (de bomen en planten) erg mooi nu in deze tijd van het jaar. Zoveel kleuren! Wij waren niet de enige die bedacht hadden om dit te bezoeken. Het was er erg druk en zoveel verschillende nationaliteiten heb ik nog niet eerder bij elkaar gezien.
Daarna stond ons 4e thanksgivingdiner op ons te wachten. Het was echt super lekker.

Voor deze week staat er ook weer van alles in de planning. Vanavond hopen we weer naar College and Career te gaan. Dit keer gaan we dag 1 van de Heidelbergse Catechismus behandelen.
Morgen gaan we een bezoekje brengen aan de Pabo hier.
Donderdag stage.
Vrijdag gaan we met Kirsten naar Toronto. Daarna mogen we haar auto lenen zodat we zaterdag naar Niagara Falls kunnen gaan. Op die dag wordt ook de oorlog uit 1812 gereconstrueerd dus we zijn erg benieuwd!

Fijne week allemaal!

• 09 Oktober 2012 - 19:16

Ellly:

Hoi Meis,

Aan het schrijven kan ik zien dat dit verslag door Marlou is geschreven, klopt dat?
    Maar wat leuk dat jullie regelmatig worden uitgenodigd bij andere om te komen eten.
    Als je weer thuis bent moet je het ook maar eens proberen te maken. haha.
    succes met het werken voor school en een prettige week samen.
    gr.

• 09 Oktober 2012 - 20:13

Wico:

Hoi Roosje, veel succes en plezier komende week. En pas een beetje op met thanksgivng eten. Straks mag je vanwege je eigen gewicht het vliegtuig niet in. Alle goeds p en m

• 09 Oktober 2012 - 21:39

Rianne:

Hej,

Leuk verslag zeg.
    Wat leuk en lief zeg al die gastvrijheid!
    Geniet van jullie verblijf en veel succes met alles.

Groetjes
    Rianne

• 09 Oktober 2012 - 23:30

Jel:

Zozo druk daar zo te horen :) klinkt wel erg leuk. Gaan jullie er ook nog een keer echt uit wat verderweg? O en de foto's zien er nice uit zie er uit naar meer :) gr jel

• 10 Oktober 2012 - 06:29

Rosanne:

Dat klopt mevr. van Omme, dit verslag is inderdaad door Marlou geschreven. Ze is er vanmorgen een hele tijd mee bezig geweest.

Natuurlijk zijn we druk Jel, we zijn hier niets voor niets :) Als je goed had gelezen kon je zien dat we vrijdag en zaterdag erg interessante dingen gaan doen.;) :P Houd ook mijn FB in de gaten voor foto's.
    Liefs, Rosanne.