No. 7 - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Rosanne Marlou - WaarBenJij.nu No. 7 - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Rosanne Marlou - WaarBenJij.nu

No. 7

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

27 November 2012 | Canada, Hamilton

9 november 2012 schreef Marlou het laatste blog alweer. Wat gaat de tijd snel. Inmiddels hebben we nog minder dan een maand te gaan.
Op 9 november kwamen we een beetje bij van ons avontuur bij Crawford Lake. Op deze dag hebben de broers van Rosanne hun verjaardagscadeau uitgepakt. Over dit cadeau moet even wat achtergrondinformatie verteld worden nu het kan: Het ging hier om een billingual monopoly spel (Want Rosanne’s broers zijn helemaal gek van Monopoly) wat wij vonden op de Community day van Timothy Christian School. Eerst hebben we het spel een keer uitgeprobeerd. Het werkte prima en Marlou vind dat Rosanne gemeen speelt. Vertaling: Dat betekent via de regels. Daarna wilde Rosanne het spel opsturen, maar het moest onder de twee kilo zijn. Zonder een weegschaal is dat best lastig wegen, dus zijn we naar de Metro gegaan en hebben het spel gewogen in de groente en fruitweegschaal. Daarna ingepakt en weggebracht. Het pakket was net iets te zwaar en dan betaal je i.p.v. $22,-, $68 dollar of iets dergelijks. Met wat hulp van de medewerkster van het postkantoor kon het pakketje dan toch naar Nederland. 4-6 weken duurde het met de zeepost. De kaarten werden erachteraan gestuurd, want die maakten het pakket anders te zwaar.
Al met al, het pakket was aangekomen en de broers van Rosanne waren er heel blij mee.
Op zaterdag 10 november zijn we lekker gezond bezig geweest. We zijn helemaal naar de andere kant van Hamilton gefietst en vanaf daar zijn we met de Cheroke trail langs enkele watervallen naar Downtown Hamilton gefietst. Bijna Downtown kwamen we een mooie waterval tegen. Je kon alleen niet dicht bij deze waterval komen, er stond ene hek aan de voorkant en aan de zijkanten waren grote rode wallen van natuursteen. Toen wij het hek van wat dichterbij bekeken zagen we dat er een gat in zat en we zagen nergens een bordje: No Trespassing. Rosanne opperde om de waterval van wat dichterbij te bekijken en Marlou vond dat niet zo’n goed idee. Uiteindelijk zijn we toch dichterbij gaan kijken en hebben we steentje gesprongen en mooie foto’s gemaakt. Erg leuk! ’s Avonds zijn we met Jenn, Cassandra, Jaclynn en Diana naar de Whistling Walrus geweest: een kruising tussen een restaurant en een café. Het was erg gezellig. Toen we thuis kwamen hebben we nog even uitleg gekregen van Mr. Gunnink over ijshockey.
Zondag was er weer avondmaal in Cornerstone. Deze keer had de dominee heel hard geoefend op onze namen en hij zij overduidelijk: Vanuit de ggggggggggggreformeerde kerk. Wat een held!
Maandag was weer een stagedagje. Marlou helpt nog steeds veel individuele kinderen op maandag en vandaag moest ze veel leestesten afnemen. Rosanne is nog steeds in Kindergarten. Deze keer heeft Rosanne haar eerste officiele les in het Engels gegeven: Rekenen. Het ging goed en de kinderen begrepen wat ze moesten doen en het doel van de les was bereikt. Hoppa!
Dinsdag zijn we eens goed aan de slag gegaan. Marlou was ’s ochtends al heel ijverig begonnen met het ontwerpen van Nederlandse lessen voor de minor TalenT. Toen Rosanne uit bed kwam is ze gaan helpen en samen hebben we 2 mooie lessen ontworpen over vormen en lichaamsdelen. ’s Avonds zijn we naar Bijbelstudie geweest. Deze keer was het een half uur rijden naar het gastadres. Gelukkig zijn de autoritten niet zo erg, want het is altijd erg gezellig bij Jenn in de auto.
Woensdag is Rosanne naar Stoney Creek gefietst om een boek op te halen dat ze had besteld. Marlou heeft lekker thuis een filmpje gekeken. ’s Avonds zijn we naar een auto wezen kijken met mr. Gunnink. Overal waar we kwamen ging het gesprek zo:
Marlou: ‘Hallo, ik ben 22 en ik vroeg me af of ik een auto kon huren.
Persoon achter de balie: Maar natuurlijk.
Marlou: Kan het ook met een internationaal rijbewijs? Ik kom namelijk niet uit Canada.
Persoon achter de balie: Nee sorry mevrouw. Dan moet u 25 zijn.
Wat flauw!
’s Avonds hebben we gelukkig toch een huurauto kunnen boeken via de telefoon. Dorothy, de dochter van de Gunninks, heeft ons geholpen. Het was een heel grappig gesprek en de man aan de andere kant van telefoon vond het ook erg grappig. We kunnen nu een auto huren vanaf donderdagavond 29 november tot zaterdagavond 1 december.
Donderdag hadden weer een stagedag op Timothy. Marlou in Kindergarten waar ze de leerkracht ontzettend helpt en veel lessen onvoorbereid geeft. Rosanne weer in grade 3, waar ze veel verlengde instructie geeft. ’s Middags zijn we opgehaald door Ruth, een ver familielid van Rosanne, die ons heel graag wilde ontmoeten. We zijn met haar naar de Mountain Brow geweest en hebben lekker wat gedronken bij Tim Hortons. Best spannend om iemand te ontmoeten die je eigenlijk helemaal niet kent, maar het was erg gezellig.
’s Avonds zijn we naar de membershipmeeting van Timothy geweest. Wat komen daar veel mensen naar toe en wat steunen veel mensen de school! Het verhaal van de avond was een beetje saai want de spreker stond niet dicht genoeg bij de microfoon en wij konden hem slecht verstaan.
Vrijdag zijn we met Hannah, de nicht van Rosanne, naar Locke street geweest. We hebben daar lekker wat gedronken in The Vintage Garden, een theehuis. We zagen daar best wel wat bizars. In het theehuis was een vrouw, die aan iedereen vroeg of ze hun theebladen mocht lezen om zo de toekomst voor ze te kunnen voorspellen. Het koste 20 dollar om dat te laten doen. Bijna alle mensen in het theehuis lieten hun theebladen lezen. Het was best een opmerkelijk voorval.
’s Avonds zijn we gaan bowlen met Joel, Jessica, Jaclynn, Gerhard en Han. We waren samen een team: Rarlou. We hebben 5 pins bowlen gedaan. Marlou was best goed. Rosanne bakte er echt helemaal niets van. Haha.
Na het bowlen zijn we nog lekker even langs de Mac gegaan waar ze Cheeseburgers met bacon als standaard in het assortiment hebben zitten. Mjam! (- de kaas)
Zaterdag moesten we ontzettend vroeg opstaan. 10 voor 7 werden we door Jenn opgehaald om naar Amerika te gaan. Met in totaal 6 mensen en twee auto’s, vertrokken we naar de grens. Voordat we gingen hadden mensen ons verhalen verteld over de douane. We zouden naar binnen moeten, daar misschien wel 3 uur gemene vragen moeten beantwoorden en dan zouden ze ons een groene kaart geven en mochten we shoppen. Marlou zag best een beetje op tegen de grenscontrole. Gelukkig viel het alles mee. Doordat we op het vliegveld van Chicago al goedgekeurd waren, mochten we zo Amerika in. VOOR DE EERSTE KEER ECHT IN AMERIKA!!! Niet ver over de grens was een outlet winkelcentrum. Wat was alles daar goedkoop! Rosanne heeft eindelijk paarse allstars gekocht ($32 dollar) en Marlou een leuk blousje. Halverwege de middag was iedereen gaar van het vroege opstaan en zijn we naar huis vertrokken. Na een slaapje hebben we ’s avonds nog een film in het nieuwe huis van Hannah en Rick gekeken en toen was ook deze dag alweer voorbij.
Zondag mochten we weer naar de kerk. Tussen de dienst in zijn we naar Fam. De Visser geweest. Eerst hebben we een lekker bakje koffie gedronken en daarna zijn we met Tania en Marise naar de Hamilton Harbour geweest. Daar hebben we gewandeld. Het was heerlijk weer: Frisjes, maar met een heerlijk zonnetje. Toen we terug kwamen stond er een heerlijke maaltijd op ons te wachten en na het eten hebben we een potje Dutch Blitz gedaan (ook wel Ligretto).
Maandag hadden we een stagedagje en een boodschappendagje. Er waren veel kaarten uit Nederland, wat erg leuk was! We hebben deze dag een Nederlandse taalles aan grade 2 gegeven. Het ging over lichaamsdelen en de kinderen vonden het super leuk om de tweede taal te leren die hun opa en oma nog spreken.
Dinsdag was het dan eindelijk tijd voor de kapper. Een mevrouw uit de kerk, wonend in Stoney Creek, had een kapsalon aan huis en ze wilde ons wel knippen. 30 minuten fietsen, in een heerlijk zonnetje, kwamen we aan bij de kapster. Na een uurtje waren we allebei weer hip: Marlou met een heerlijke bos krullen en Rosanne met een 10 cm korter kapsel. Wat is het toch fijn om naar de kapper te gaan! Op de terug weg zijn we even in het winkelcentrum in Stoney Creek gestopt. We hebben Michaels, een hobby winkel, even bekeken en de Tim Hortons. We worden al echte Canadezen met die tussenstops bij Tim Hortons. ‘s Avonds hebben we gepoogd macaroni carbonara te maken. Best lastig zonder zakje macaronimix van knorr. Gelukkig leek het er aardig op en het smaakte prima. ’s Avonds hadden we weer Bijbelstudie. Goede gesprekken. Conclusie van Rosanne: Met een bak koffie op, kan je het gesprek beter volgen .
Op deze woensdag is Marlou lekker aan het bakken geweest. Ze heeft een ‘echte noord-amerikaanse taart’ gebakken met frosting. Mjam! We passen zometeen niet meer in het vliegtuig denk ik. Rosanne is lekker wezen fietsen en is naar Talize geweest. Een tweede hands kledingwinkel met veel kleren van goede kwaliteit voor een mooie prijs. Aangezien haar jas niet zo heel meer was heeft ze een nieuwe gekocht. $15 dollar! Zulke winkels zouden we ook in Nederland moeten hebben. Bij het avondeten hadden we een lekker toetje: Marlou’s taart. Het smaakte prima en de gelegenheid konden we er ook wel bij bedenken: Ter ere van de eerste zoon van Abel en Rose, Rosanne’s familie.
Donderdag hadden we weer een stagedagje waarbij Rosanne een veel te moeilijk verhaal uit het taalboek aan 6 leerlingen moest voorlezen. Daarna vroeg ze een leerling of het verhaal te volgen was of dat haar Engels te volgen was. De leerling antwoordde: ‘Ik kon het volgen. Ik weet dat Engels je tweede taal is, dat het moeilijk voor je is en dat jij die moeilijke woorden gewoon nog moet memorizeren. Dat snap ik!’ Wat kunnen kinderen toch ontzettend lief zijn.
Dondagavond zijn we met Cassandra, Jenn en Diana naar de bioscoop geweest. Jenn wilde graag naar de nieuwe film van James Bond, Skyfall. Een echte James Bond film was het. Actie, voorspelbaarheid, maar het was wel leuk om een keer in een Canadese bioscoop te zijn.
Vrijdag zijn we eerst wezen shoppen in Lime Ridge Mall. Rosanne zocht een nieuwe sjaal voor bij haar nieuwe jas en Marlou wilde er eigenlijk ook wel een. Een verassing toen we in de garage kwamen: er was maar 1 fiets. Samen op een fiets dan maar naar Lime Ridge. Toen we aankwamen bij het winkelcentrum hadden we een cultuurschok. Het was black Friday. Black Friday komt uit de VS, maar waait over naar Canada. Alle winkels gooien de prijzen van hun producten omlaag en mensen kopen massaal kerstcadeaus, verjaardagscadeaus, cadeaus zonder reden etc.. Rijen tot achterin de winkel, wat bizar! Stiekem hebben we de broeken die we wilden kopen onder de sjaals verstopt met het idee ze morgen op te halen en te kopen. Met twee sjaals en een fiets gingen we weer op weg naar huis. Het was tijd om inkopen te doen, want we hadden allemaal familie, vrienden en kennissen uitgenodigd om bij ons te komen eten. Marlou maakte groentesoep, Rosanne tomatensoep (hè, ik ga die mixen in Nederland steeds meer waarderen). Met wat salade en knoflookbrood was de maaltijd compleet en we hebben niemand horen zeggen dat het vies was.  We hebben wat spelletjes gedaan en Marlou heeft een sneeuwfront door de straat zien arriveren. Na een sneeuwgevecht vertrok iedereen weer naar huis en het was een erg gezellige avond!
Zaterdag zijn we met Lydia naar Talize geweest en hebben we lekker uitgerust.
Zondag hadden we een wervelende dag. 14 uur waren we in totaal van huis. Kerk, koffie en lunch bij twee oudere mensen Tom en Carla (geweldige mensen), kerk, eten bij vrienden, sundaynight praise. Alles was erg gezellig en leuk, maar we waren helemaal gesloopt toen we thuis kwamen.
Maandag hebben we toets afgenomen om te kijken of Marlou’s kinderen meer onthouden hadden van de methode les of de kinderen die met Rosanne de TPR les hadden gedaan. We durven nog geen conclusies te trekken. 
Vandaag is het dan dinsdag. Rosanne heeft heerlijk uitgeslapen en Marlou was behoorlijk vroeg op. Langzamerhand beginnen we steeds meer naar huis te verlangen, maar ook hier is nog genoeg om naar uit te zien. Komend weekend gaan we Up North naar Gorgian Bay. We moeten de route nog bepalen, maar de auto is al gehuurd. 15 december hebben we Hannah’s bruiloft, Rosanne moet nog interviews doen voor haar afstudeeronderzoek, Jenn heeft ons meegevraagd naar een kerstmarkt in Toronto, maandag geven we weer een Nederlandse les en vanavond hebben we weer bijbelstudie. Rosanne kan weer dwarsfluit spelen want ze heeft bladmuziek geleend. Al met al, genoeg te doen.

Jullie horen weer van ons!
Liefs,
Marlou en Rosanne.

• 28 November 2012 - 12:18

Elly:

Ja wat gaat de tijd toch snel. Jullie hebben een hoop gedaan en mee gemaakt. Een mooie ervaring rijker.
    Nog de laatste weken goed van genieten, want het thuis front vind het ook wel weer fijn om jullie hier te hebben. maar wie weet kan je er nog eens heen. gr.